jon-daniel-roum.ny

– Sannheten tro i kjærlighet

– Frikirken ønsker å være «tro mot sannheten i kjærlighet». Derfor er temaet om hvordan møter vi mennesker som lever på tvers av vårt teologiske syn så viktig i Frikirken. Vi ønsker å holde fast på at Bibelen er vår norm for tro, lære og liv, samtidig som vi møter folk med kjærlighet og respekt, selv om de lever eller mener annerledes. Dette må vi alle hjelpe hverandre med, skriver pastor i Hønefoss Frikirke, Jon Daniel Rom.

VEIEN er et redaktørstyrt medium, medlem av Fagpressen og eid av Frikirken. Denne spalten heter YTRINGER. Meninger i teksten står for skribentens regning og er sendt inn som et debattinnlegg. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du kommentere under artikkelen.

For 19 år siden ble jeg ansatt i Hønefoss Frikirke. Det hadde da akkurat vært et viktig synodemøte. En debatt hadde pågått i mer enn ti år om ordinasjon av kvinner i Frikirken. Altså om kvinner kunne være åndelige ledere, som eldste og pastorer.

Før bestemmelsen ble tatt valgte Frikirken å jobbe med sitt skriftsyn. Hvordan forstår vi Bibelen? Ut ifra et konservativt skriftsyn, altså et syn på at Bibelen er Guds ord og vår eneste norm for tro, lære og liv, landet man på at begge syn var legitime. Fra det samme skriftsynet kunne man komme frem til både at kvinner kunne ordineres, og ikke. 

Men det var Skriftsynet, ikke de rådende trendene som skulle være bestemmende. Likevel var det enighet om at begge syn var legitime, ut ifra Frikirkens skriftsyn.

I sommer var det nok et synodemøte med viktige teologiske spørsmål. Denne gang gjaldt det synet på ekteskapet. Dette er blitt diskutert og jobbet med i mange år. Og igjen valgte Frikirken å jobbe med sitt skriftsyn. For ønsker vi fortsatt at Skriften skal være eneste norm for tro, lære og liv? Det ble utarbeidet et grundig dokument, som stadfestet og utdypet Frikirkens Skriftsyn. Dette ble vedtatt med stort flertall.

Men denne gangen, i motsetning til saken om ordinasjon, kom man frem til at, med bibelen som eneste regel og rettesnor for tro, lære og liv, kunne man ikke endre ekteskapssynet. Det eneste Bibelen bekrefter og velsigner av seksuelt samliv, er mellom én mann og én kvinne, i ramme av ekteskapet. Derfor går Frikirkens dokument om læren om samliv gjennom ulike former for seksuelle relasjoner, som samboerskap, polygami/ polyamorøse- og samkjønnede forhold. Frikirkens avvisning av disse begrunnes ut ifra at Bibelen bare bekrefter ekteskap mellom én mann og én kvinne. Dette er grunnen til at synet på ekteskap defineres som et sentralt lærepunkt i Frikirken og dermed kirkesplittende, dersom pastorer og eldste lærer annerledes. For å leve på tvers av dette er å lære på tvers av Bibelens ord om at Gud skapte mennesket til mann og kvinne, og gjorde dem til ett gjennom ekteskapets handlinger. Dette skal Frikirkens åndelige ledere kunne stå for.

Frikirken ønsker å være «tro mot sannheten i kjærlighet».

Derfor er temaet om hvordan møter vi mennesker som lever på tvers av vårt teologiske syn så viktig i Frikirken. Vi ønsker å holde fast på at Bibelen er vår norm for tro, lære og liv, samtidig som vi møter folk med kjærlighet og respekt, selv om de lever eller mener annerledes. Dette må vi alle hjelpe hverandre med! 

Det var ei kvinne som var grepet i hor. Tidens åndelige ledere ville steine henne. Hva mente Jesus? Han mante dem til ikke å dømme («den som er uten synd kan kaste den første stein»), så forkynte han evangeliet for kvinnen («heller ikke jeg fordømmer deg») og satte henne fri til å leve i helliggjørelse («gå bort og synd ikke mer»).

Jesus omgjorde ikke Bibelens etiske lære for å være snill mot kvinnen. Heller ikke fariseerne ble fortalt at de hadde forstått Moseloven feil. I stedet viste han Kirkens vei: Ikke fordømm, men gi evangeliet videre og sett mennesker i frihet til helliggjørelse! 

Dette er kjærlighet i praksis!

Jon Daniel Roum

Hønefoss